Sprzedawca detaliczny/hurtowy
Sprzedaje produkty oferowane w punktach sprzedaży drobnodetalicznej (w kioskach i na targowiskach), detalicznej (sklepach) oraz hurtowej (w hurtowniach);...
Maszyniści kolejowi i metra obsługują i prowadzą lub pomagają w prowadzeniu lokomotyw: parowych, spalinowych, elektrycznych, elektro-dieslowskich oraz taboru pasażerskiego metra, drezyn i wózków motorowych, a także obsługują żurawie zamontowane na tych wózkach, posługując się przepisami i instrukcjami dotyczącymi ruchu pociągów oraz wykorzystując przyrządy zainstalowane w pojazdach.
- przygotowywanie pojazdów kolejowych do jazdy, wyposażanie ich w niezbędne narzędzia oraz sprawdzanie ich stanu technicznego;
- znajdowanie i usuwanie drobnych usterek występujących w różnych obwodach pojazdów;
- smarowanie części trących i uzupełnianie olejów i smarów w czasie pracy pojazdów;
- prowadzenie pojazdów na szlaku w różnych warunkach atmosferycznych podczas ruchu pociągów;
- prowadzenie taboru pasażerskiego metra;
- wykonywanie prac manewrowych wyznaczonych zakresem czynności;
- sporządzanie raportów służbowych oraz prowadzenie dokumentacji z zakresu swojej pracy i pracy pojazdu kolejowego;
- prowadzenie oszczędnej gospodarki paliwami, olejami i smarami;
- współpraca z kierownikiem pociągu podczas prowadzenia prac na liniach kolejowych;
- posługiwanie się przepisami o ruchu kolejowym oraz sygnalizacji kolejowej;
- uczestniczenie w szkoleniach okresowych oraz egzaminach i poddawanie się obowiązkowym badaniom;
- wykonywanie zadań związanych z podanymi wyżej.
Źródło: Klasyfikacja zawodów i specjalności, MPiPS - (12.06.2012)
Dokumentami uprawniającymi maszynistę do prowadzenia pociągu lub pojazdu kolejowego są: licencja maszynisty oraz świadectwo maszynisty. Obowiązek posiadania przez maszynistów nowych dokumentów wynika z art. 18 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.).
Warunki uzyskania licencji maszynisty zostały określone w art. 22 ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym. Licencję wydaje Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).
Licencję maszynisty może uzyskać osoba, która:
- nie była karana za przestępstwo umyślne,
- ukończyła 20 lat,
- ma co najmniej wykształcenie zasadnicze zawodowe,
- spełnia wymagania zdrowotne, fizyczne i psychiczne,
- odbyła szkolenie i zdała egzamin maszynisty.
Licencja maszynisty wydawana jest na okres 10 lat. Potem należy złożyć wniosek o jej odnowienie (ponowne sprawdzenie stan zdrowotnego, fizycznego, psychicznego).
Kurs kwalifikacyjny przygotowujący do licencji maszynisty kosztuje od 4000 do nawet 7000 zł.
Czas trwania zależy od ośrodków szkoleniowych – od 1 do 3 miesięcy.
Świadectwo maszynisty
Jednak licencja nie uprawnia jeszcze do prowadzenia pojazdu trakcyjnego. Uprawnia ona do dalszego szkolenia i odbycia praktyki u jednego z przewoźników, który uprawniony jest do wydania świadectwa maszynisty. Rozpoczęcie w pełni samodzielnej pracy następuje nawet po 1,5 roku.
Warunkami niezbędnymi do uzyskania świadectwa maszynisty są:
- posiadanie licencji maszynisty,
- odbycie szkolenia i zdanie egzaminu na warunkach określonych w przepisach wykonawczych do ustawy o transporcie kolejowym,
- spełnianie wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych określonych w stosownych przepisach wykonawczych.
Rozróżnia się następujące kategorie uprwnień:
Ostatnia aktualizacja danych – 17.08.2012r. Informacje o kursach, kosztach i wymaganiach zebrano i uśredniono na podstawie ogólnodostępnych ofert i cenników usług oraz ofert pracy (m.in.: http://www.wce.pl/www3/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=171, http://www.dolkom.pl/files/file/Procedura_wydawania_swiadectwa_maszynisty.pdf ).
▼Rozwiń opis▼
▲Zwiń opis▲
Brak opinii użytkowników.
Dodaj opinię
- pomóż tworzyć bazę o warunkach pracy, bez rejestracji!