O rynku pracy

Kiedy deregulacja zawodów? Pełna lista zawodów

09.04.2013, 11, 8107 wyświetleń
Obraz główny - Kiedy deregulacja zawodów? Pełna lista zawodów

W 2013 r. deregulacja wciąż nie obowiązuje, choć wieści o planach otwarcia zawodów dotarły do opinii publicznej pod koniec 2011 r. Premier Donald Tusk, mianował na stanowisko Deregulatora Jarosława Gowina – ministra sprawiedliwości, a ten przedstawił pierwszą listę zawodów już w marcu 2012 r. Rząd miał przyjąć projekt i sprawnie wprowadzić go w życie jeszcze tego samego roku, jednak prace znacznie się przedłużyły.

 

 

Dołącz, aby widzieć nowe artykuły:

Po co deregulacja zawodów?

 

Podstawowym pytaniem jest przede wszystkim to, czym jest deregulacja zawodów, oraz czemu ma ona służyć. Słyszymy o wielu protestach związków zawodowych przeciwko deregulacji poszczególnych grup zawodów. Ich zarzuty wydają się być słuszne i poparte solidnymi argumentami, co może negatywnie nastawiać opinię publiczną do całego projektu, jednak rząd podjął się temu złożonemu zadaniu nie bez powodu.

Jak mówią informacje Ministerstwa Sprawiedliwości, deregulacja zawodów „jest procesem likwidacji zbyt wysokich i nieuzasadnionych barier dostępu do zawodów”. Wymaganie te mają zostać częściowo ograniczone, lub całkowicie zniesione, w zależności od uznania zasadności aktualnych wymagań.

Celem deregulacji zawodów jest otwarcie rynku pracy dla młodych ludzi i ułatwienie dostępu do zdobycia zawodu, co jest korzystne zarówno dla wkraczających na rynek pracy, jak i dla doświadczonych osób chcących zmienić profesję. Polska ma bowiem najwięcej zawodów regulowanych w całej Unii Europejskiej – aż 380 (średnia europejska to ok. 150).

 


I Transza deregulacyjna

 

UWAGA: Dnia 23.08.2013 r. zaczęła obowiązywać I transza Ustawy deregulacyjnej.

Zobacz najnowszy artykuł na ten temat: 

Weszła w życie I transza deregulacji zawodów.

 

Projekt deregulacji pierwszej transzy zawodów ogłoszony został w marcu 2012 roku. Opracowano ułatwienie dostępu do 49 zawodów, m.in. notariuszy, taksówkarzy, pracowników ochrony, przewodników turystycznych, trenerów, geodetów.
W kwietniu Jarosław Gowin przeprowadził konsultację ze związkami zawodowymi i przedstawicielami zawodów, którzy byli zdecydowanie przeciwni zniesieniu wymagań. Po dyskusjach i uwzględnieniu uwag opracowano wiele poprawek, co przedłużyło pracę nad projektem. W końcu, 25 września 2012 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy i skierowała go do Sejmu, gdzie w listopadzie doczekał się pierwszego czytania. Zorganizowano ponowne spotkanie z przedstawicielami zawodów, a następnie w marcu 2013 r. odbyło się drugie czytanie projektu. Ostatecznie projekt deregulacji 50 zawodów z wynegocjowanymi poprawkami być może wejdzie w życie w drugiej połowie 2013 r.

 

Lista 51 zawodów:

Adwokat
Radca prawny
Notariusz

Komornik
Syndyk

Urzędnik sądowy i prokuratury

Pośrednik w obrocie nieruchomościami
Zarządca nieruchomości

Doradca zawodowy
Pośrednik pracy
Specjalista ds. rozwoju zawodowego

Specjalista ds. programów
Lider klubu pracy
Doradca EURES
Asystent EURES

Geodeta w zakresie:
- geodezyjne pomiary sytuacyjno-wysokościowe, realizacyjne i inwentaryzacyjne,
- rozgraniczanie i podziały nieruchomości (gruntów) oraz sporządzanie dokumentacji do celów prawnych,
- geodezyjne pomiary podstawowe,
- geodezyjna obsługa inwestycji,
- geodezyjne urządzanie terenów rolnych i leśnych,
- geodezyjna redakcja map osób,
- fotogrametria i teledetekcja.

Instruktor nauki jazdy
Egzaminator osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdem i osób poddawanych kontrolnemu sprawdzaniu kwalifikacji

Detektyw

Pracownik ochrony fizycznej I stopnia
Pracownik ochrony fizycznej II stopnia
Pracownik zabezpieczenia technicznego I stopnia
Pracownik zabezpieczenia technicznego II stopnia

Taksówkarz

Przewodnik turystyczny miejski
Przewodnik turystyczny terenowy
Przewodnik turystyczny górski
Pilot wycieczek

Instruktor sportu
Trener klasy I
Trener klasy II
Trener klasy mistrzowskiej

Dyplomowany bibliotekarz
Dyplomowany pracownik informacji naukowej

Mechanik statkowy żeglugi śródlądowej
Przewoźnik żeglugi śródlądowej
Stermotorzysta żeglugi śródlądowej
Szyper żeglugi śródlądowej
Marynarz motorzysta żeglugi śródlądowej
Starszy marynarz żeglugi śródlądowej
Bosman żeglugi śródlądowej
Sternik żeglugi śródlądowej

Spawacz w odkrywkowych zakładach górniczych
Spawacz oraz mechanik wiertni w zakładach górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi.




II Transza deregulacyjna


W październiku 2012 r. ogłoszono drugą listę 90 zawodów, do których ma zostać ułatwiony dostęp. Projekt ustawy został skierowany do Rady Ministrów 22 lutego 2013 r. oraz przeszedł konsultacje społeczne. Druga transza zawiera długą listę, jednak dotyczy tylko trzech branż – Finansów i bankowości, Transportu, oraz Budownictwa.
Wejście w życie nowych przepisów to pewnie plany na rok 2014, o ile prace nad transzą II pójdą sprawniej, a transza I zacznie obowiązywać w przewidywanym terminie (druga połowa 2013 r.).

Lista 90 zawodów:
FINANSE I BANKOWOŚĆ:

Agent celny

Agent ubezpieczeniowy

Aktuariusz

Biegły rewident

Broker ubezpieczeniowy

Doradca podatkowy

Makler giełd towarowych

Makler papierów wartościowych

Przyjmujący zakłady wzajemne oraz prowadzący kolektury gier liczbowych

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych


BUDOWNICTWO:

Architekt i inżynier posiadający uprawnienia budowlane

Urbanista


TRANSPORT:

Diagnosta uprawniony do wykonywania badań technicznych pojazdów

Dróżnik obchodowy

Dyspozytor ruchu metra

Dyżurny ruchu i stacji metra

Kapitan żeglugi śródlądowej klasy A

Kapitan żeglugi śródlądowej klasy B

Kierownik prac podwodnych I klasy

Kierownik prac podwodnych II klasy

Kierownik prac z dyplomem kierownika prac podwodnych III klasy

Manewrowy metra

Maszynista pociągu metra

Maszynista specjalistycznych dźwignic kolejowych

Konserwator specjalistycznych dźwignic kolejowych

Monter urządzeń sterowania ruchem pociągów metra

Monter urządzeń zdalnego sterowania i kontroli dyspozytorskiej metra

Mostowniczy

Motorzysta żeglugi śródlądowej20

Nurek III klasy

Nurek II klasy

Nurek I klasy

Nurek saturowany

Obserwator radarowy żeglugi śródlądowej22

Oficer mechanik

Operator systemów nurkowych

Pilot balonu wolnego

Pilot morski

Pilot pełnomorski

Pilot samolotowy liniowy ( + pilot samolotowy w załodze wieloosobowej)

Pilot samolotowy zawodowy

Pilot sterowcowy liniowy

Pilot sterowcowy zawodowy

Pilot szybowcowy

Pilot śmigłowcowy liniowy

Pilot śmigłowcowy zawodowy

Pilot wiatrakowcowy zawodowy

Prowadzący pomocnicze pojazdy kolejowe metra

Radiooperator pokładowy

Rzeczoznawca samochodowy

Szyper 2 klasy w żegludze krajowej

Szyper 1 klasy w żegludze krajowej

Szyper klasy 2 rybołówstwa morskiego

Szyper klasy 1 rybołówstwa morskiego

Technik mechanik lotniczy

Technik awionik

Zwrotniczy




Zapowiedź transzy III


Ministerstwo Sprawiedliwości zapowiada opracowanie trzeciej listy zawodów, których może być ok. 90-110. Data ogłoszenia trzeciej transzy nie jest znana.

Co ciekawe, nazwa projektu ustawy została zmieniona na "ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych".




Konsekwencje deregulacji zawodów


Żadna z deregulacji nie została jeszcze wprowadzona, ale nieuchronnie to nastąpi, prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Czy deregulacja jest słuszna? Wydaje się, że zniesienie wymagań do wykonywania odpowiedzialnych zawodów spowoduje napływ osób niekompetentnych, jednak zarazem wzrośnie wówczas konkurencja, więc na rzecz walki o klienta, np. jakość usług będzie musiała rosnąć, jak również ceny będą spadać.

Minister Jarosław Gowin napisał na blogu: „Opór korporacji zawodowych broniących swoich niesprawiedliwych przywilejów, włoski strajk urzędników, którym obecny system licencji i koncesji daje ogromną władzę, podatność partii na syrenie śpiewy lobbystów - wszystko to brało górę nad zdrowym rozsądkiem ekonomicznym i potrzebami rynku pracy".
Postawa ministra wydaje się być prawidłowa, a efekty wprowadzenia projektu powinny dać więcej miejsc pracy, oraz większe pole manewru dla młodych i ambitnych przedsiębiorców.
Ciekawe jednak na ile wzrośnie niepewność wśród potencjalnych klientów o to, czy korzystając z usług adwokata, pośrednika w obrocie nieruchomościami, agenta ubezpieczeniowego czy przewodnika turystycznego, usługi te zostaną wykonane profesjonalnie.


Źródło danych: ms.gov.pl, prawo.rp.pl

SprawdzPrace.pl

Poleć artykuł znajomym:

:

Komentarze:

  • ~przewodnik góral - 26 lipca 2013 18:07:39
    Większa afera o te deregulacje niż to wszystko warte. Wiele zawodów będzie miało tylko niewielkie zmiany w przepisach. ja tam mimo że jako przewodnik wydałem kase na licencje to jest za otwarciem zawodu, bo liczy się wiedza i umiejętność przekazania jej a nie płacić kasę na jakąś biurokracje, na kursy, urzędasom i innym.
    Odpowiedz
  • ~Johnny - 26 lipca 2013 19:31:57
    Dajcie spokój i jak mam iść do pośrednika nieruchomości i oddać mu w ręce sprawę sprzedaży mieszkania, jak nie będę pewny czy jest kompetentny?
    Odpowiedz
    • ~mućka - 30 lipca 2013 22:19:18
      Musisz sprawdzić najpierw jego referencje, doświadczenie, opinie, i jak są dobre to korzystasz z jego usług.
      Odpowiedz
    • ~michau - 2 września 2013 17:05:22
      Czy teraz którykolwiek pośrednik jest kompetentny ? Każdy pośrednik widzi tylko prowizję jako łatwą kaskę, zero pomocy przy transakcji!
      Odpowiedz
      • ~kolosz - 3 września 2013 01:28:14
        Nie no, pomóc pomogą, ale z reguły na tyle, żeby zarobić ;) Zgadzam się, że nie są kompetentni i z reguły liczą na prowizję i tylko namawiają, żeby zarobić.
        Na pewno nie do końca kierują się zasadą, żeby dbać o dobro klienta.
        Odpowiedz
  • ~Seba - 30 lipca 2013 20:51:36
    Przewodnik i pilot to odpowiedzialne zawody - jak niby niekompetenta osoba ma udzielać I pomocy, załatwiać sprawy np. z zakwestionowaniem paszportu, zgonem w czasie wycieczki czy rozmowy w języku obcym przy kontroli celnej? Taka osoba musi mieć dobre cechy psychofizyczne, dobrą sprawność i znajomość terenu (np. gór), w razie wypadku, turysta może pocałować klamkę!

    Idioci znoszą regulację zawodową na te zawody!
    Odpowiedz
    • ~Damian - 18 października 2013 11:59:04
      Co ma piernik do wiatraka? Egzamin na pilota jest tylko i wyłącznie z Polski więc nie ma to kompletnego sensu i pokrycia z praca poza granicami kraju gdzie jest inna kultura inne zwyczaje i inaczej sprawy się zalatwia. Wiec pociesze Ciebie pracuje bez tego durnego egzaminu i kursu ogarniając temat bardziej niż nie jeden swiezak co przyjedzie na destynacje swiecic oczami dla pax'ow ;DDD Brdzo dobrze wzrośnie konkurencja a pracodawcy sami zweryfikują kogo chcą zatrudnić :))
      Odpowiedz
  • ~Zzenek - 19 sierpnia 2013 22:43:18
    Zostawcie taksówkarzy, Ci co zakładają po staremu muszą zainwestować kasę i podejmują się tego na poważnie, a tak to każdy łepek zacznie jeździć i tak popsuje rynek że będzie dramat :/
    Odpowiedz
    • ~xcelo - 20 sierpnia 2013 10:00:35
      Popieram. Powinno być jak w, np. UK gdzie każdy licencjonowany taksówkarz powinien mieć plan miasta w głowie a nie w gps.
      Niestety cała ta deregulacja jest tylko po to, żeby ludzie rzucili sie na nowe zawody i pozornie zobaczyli jacy to rządzący są wyrozumiali.
      Odpowiedz
      • ~wuj - 20 sierpnia 2013 21:58:16
        Ale to jego sprawa czy korzysta z GPS czy jedzie sam, ważne żeby dojechał na miejsce, a każdy co nabiera doświadczenia to z czasem uczy się miejsc i ulic na pamięć.
        Odpowiedz
  • ~Maciej - 12 listopada 2013 15:14:55
    Będąc klientem biura rachunkowego więcej mogłam dowiedzieć się i uważam że bardziej była kompetentna pracownica-księgowa niż właściciel tego biura, bo jak coś pytałam to wychodził ze swego pokoju i jej pytał.
    Jak jej kiedyś zapytałam, dlaczego z taką wiedzą nie ma swojego biura, odpowiedziała mi, że nie ma uprawnień bo nie stać ją na płatne studia dla siebie. Wiem teraz że praktyka daje więcej niż tylko papierek dający uprawnienia - po studiach dyplomowych.
    Odpowiedz